Így tömegközlekedj New Yorkban

NYCmanMinél jobban átlátod a helyi tömegközlekedést, annál több időt takaríthatsz meg városnézéskor. A metrózást lehetetlen volna elkerülnöd, szinte az egész várost behálózza, de érdemes elmerülnöd a buszjáratokban is, és sok élménytől fosztod meg magad, ha nem próbálod ki New York kompvonalait.

 

 

MTA-bérletek, jegyek

metrocard11A New York-i tömegközlekedésért az MTA (egy állami szintű közhasznú közlekedési társaság) tulajdonában álló NYCTA (New York City Transit Authority) a felelős. E szervezet felel a városban szerteágazó sok száz kilométernyi metróhálózatért, és az itt közlekedő több mint ötezer buszért is. Jegyeik és bérleteik egységesen használhatóak a metrókon és buszokon.

Az utazáshoz az erre alkalmas automatákból (ezek használatáról bővebben itt) vehetünk mágneskártyát (MetroCard), de a peronőrtől is vásárolhatunk a legtöbb állomáson. A kártyák újratölthetőek, nem érdemes őket eldobni, ugyanis a kártyának is ára van: egy dollár.

MTA-jegyárak

Jegy típusa Metró/Busz Single-Ride Metrocard Diák Metrocard Expressz busz Airtrain JFK
Teljes árú $2.75 $3 $6.50 $5
Kedvezményes árú $1.35 $3.25
Félárú $1.35

MTA-bérletárak

Bérlet típusa heti Havi 7 napos Expressz bus 10 alkalmas AirTrain 30 napos AirTrain
Teljes árú $31 $116.50 $57.25 $25 $40
Kedvezményes árú $15.50 $58.25 $57.25 $25 $40

 

Metróhálózat

NYC_subway-4D.svgA New York-i tömegközlekedés legkevésbé nélkülözhető eszköze a metró. Az NYCTA által üzemben tartott hálózat 468 állomásból és 24 vonalból áll, hossza összesen 1355 kilométer. Ennek negyven százaléka magasvasúton vagy nyitottan fut, míg a többi része alagútban.

A városiak mellett a turisták is előszeretettel használják, így egyes vonalai a reggeli és a délutáni órákban zsúfoltak lehetnek. Hétköznaponként 5,4 millió utasa van, de egy hétvégi napon is közel három millióan veszik igénybe.

A metrók két típusra oszthatóak: Local és Expressz. Előbbi minden megállónál megáll, míg az expressz csak a jelentősebbeknél, így hosszabb utakra érdemesebb azt választani. A hálózat az öt kerület közül egyedül Staten Islandet nem érinti, míg Manhattanban és Brooklynban a legjobban kiépült.

A megállókba a metrókártyát lehúzva, különféle forgókapukon át lehet bejutni. Az állomások közbiztonsága még a külvárosokban is elfogadható, sokuk bekamerázott. A köztisztaság már kevésbé jó: a patkány a manhattani peronokon sem ritka látvány, a szemét és a kosz pedig szinte mindre jellemző.




 

Buszhálózat

MTA busz

A városban ötezer hétszáz busz szolgál, melyek 273 Local és 63 Express vonalon működnek. A buszjáratok esetén a Local jelöli azon buszokat, amelyek kerületen belül közlekednek, míg az Express azokat, amik kerületek között.

A buszok legtöbbje fehér, kék csíkkal az oldalán. Kijelzőjükön fel van tüntetve a járat azonosítója, mely a Local vonalak esetén egy számból, valamint egy vagy két betűből (Brooklyné a B, Bronxé a Bx, Manhattané az M, Queensé a Q, Staten Islandé az S) áll. Az Expressek egy részét egy X-betű és egy szám jelöli, míg a többin szerepel az induló, valamint a célkerület betűje is – a BxM1 jelzést például egy Brooklyn és Manhattan közötti járat használja.

Ahogy a metrózáshoz, úgy a buszozáshoz is feltöltött MetroCard szükséges – vagy előre kiszámolt aprópénz. Felszállni az első ajtókon lehet, itt a sofőr melletti készülékben kell a kártyát lehúzni.

Este tíz és hajnal öt óra között él az utasok számára az a lehetőség, hogy a járat vonalán bárhol megállíthatják a buszt. A Request-a-Stop néven futó szolgáltatás szinte mindegyik járaton használható ebben az időszakban, a leszállás pontos helyéről azonban a buszsofőr dönt, aki a forgalmat ilyenkor sem akadályozhatja.

Térképek, járatok

Manhattan Brooklyn Bronx Queens Staten Island
Térkép Link Link Link Link Link
Járatok listája Link Link Link Link Link
Változások, lezárások Link Link Link Link Link

 

Komp

ferry-service Mint folyók határolta, óceánparti város, New York jól kiépült komphálózattal bír. A városban sokféle személyszállító komp működik, melyek közül némelyeket a helyiek napi ingázásra használnak, míg vannak kifejezetten turistáknak valók is.

A menetrendszerinti kompjáratok Dél-Manhattan köré csoportosulnak. Innen vízen közvetlen elérhető New Jersey, Staten Island, Queens és Brooklyn. A legnagyobb csomópont Manhattan legdélebbi pontján, közvetlen a Battery Park mellett található Pier 11, ahonnan még egy kerületen belüli állomásra is lehet jutni.

Mivel a kompközlekedés a buszhálózattól eltérően nincs a városigazgatás alá szervezve és ezáltal nem egységes, a különböző társaságok valamelyest eltérő szintű szolgáltatást kínálnak, eltérő árakon. Van azonban egy ingyenes járat, a turisták körében nagyon népszerű Staten Island Ferry. Ez a Pier 11 és Staten Island között jár, és egy átlag napon hetvenötezer utasa van. Amellett, hogy a két sziget közötti bő nyolc kilométeres távolságot huszonöt perc alatt megteszi, fedélzetéről Dél-Manhattan, Brooklyn és a Szabadság-szobor is lenyűgöző arcát mutatja.


 

Vonat

Long Island Railroad

Long Island RailroadA Long Island Railroad (LIRR) egy helyi érdekeltségű vasúthálózat Long Islanden és Manhattan szigetén. Napi 335 000 utasával Észak-Amerika legforgalmasabb vasúthálózata. Utasai többsége helyi, munkába igyekvő ember, ugyanis a legtöbb turista nem szorít időt Long Island és a külső kerületek feltérképezése.

A LIRR-nek Manhattanben egyetlen megállója van, a hetedik-nyolcadik sugárút és a 31-33. utca között található Pennsylvani Station. Innen szinte bárhova eljuthatsz Long Islanden belül a sziget keleti csücskében lévő szörfparadicsomtól egészen a déli parton található kiváló strandokig.

Az árak természetesen távolság függvényében változnak. A metrókártya-automatákhoz nagyon hasonlóakat találsz a LIRR-állomásokon is, érintőképernyőn kell kiválasztanod hova szeretnél menni, egyirányú- vagy retúrjegyet szeretnél-e. A kívánt összeg bedobása után már nyomtatódik is a kis papírkártya, amin minden fontos információt megtalálsz. Az automatás megoldás helyett választhatod a jegypénztárakat is. A menetrendeket nyomtatott formában megtalálod az állomásokon, vagy a LIRR weboldalán. Ha okostelefonnal rendelkezel érdemes kipróbálnod ezt az alkalmazást is.

Metro-North

Long Island Railroad A Metro-North egy helyi érdekeltségű vasúthálózat, amely New York városa és a New York állam észekibb területei, valamint Connecticut néhány városa között biztosít közlekedését. A LIRR után az Amerikai Egyesült Államok második legforgalmasabb hálózata. Akárcsak a LIRR esetében, utasainak többsége helyi, munkába igyekvő ember.

A legtöbb szerelvény a manhattani Grand Central Terminalról indul északi irányba, néhány pedig a Penn Station-ről. Utóbbiról a New Jersey-i vonalakra tudsz eljutni, amit a New Jersey Transit üzemeltet. A teljes hálózatnak több, mint 124 állomása van.

Távolsági vonatok

A távolsági vonatok többsége is a Pennsylvania Stationre fut be. Az Egyesült Államok bármely nagyvárosába el tudsz jutni az állomásról, az más kérdés, hogy egy kontinensen átívelő vonatút árban nem veszi fel a versenyt egy belföldi repülőjárattal.


 

Airtrain

1280px-JFK_AirTrain_02-2Az Airtrain New York legforgalmasabb reptere, a John F. Kennedy nemzetközi repülőtér termináljai között működő, 13 kilométer hosszú személyszállító magasvasút. Segítségével utazhatsz a reptér termináljai között, ezenfelül átszállási lehetőséget is biztosít a város tömegközlekedési hálózatára. Átszállásnál természetesen új jegyet kell váltani az adott közlekedési eszközre érvényes díjszabás szerint.

Az Airtrain használatához metrókártyára lesz szükséged, árazása azonban eltér a metróénál megszokottól. Egy út ára 5 dollár, amit csak egy reptér területén kívül eső állomáson, ki vagy belépés esetén kell megfizetned. Átszálláskor, csak a reptér termináljai közötti utazás esetén ingyenes. A kocsik csúcsidőben – kora reggel és a délután nagyrészében – hét, azonkívül 10-15 percenként közlekednek.

A hálózat három fő ágra bontható: a reptér termináljait érintő hurokra, és két mellékágra. A mellékágak végállomásai Howard Beach és Jamaica Station. Előbbin az A metróvonalra és néhány buszra, amíg utóbbin az E, J, Z metróvonalakra, számos buszjáratra és a Long Island Railroadra van lehetőséged átszállni. A két mellékág utolsó közös pontja a Federal Circle ahol autókölcsönzők és közvetlen hotel buszjáratok érhetőek el. A könnyebb átláthatóságért nézd meg az alábbi térképet:

tumblr_m39yx5Ly7Z1r54c4oo1_1280




Booking.com