Noha az USA sok más városában hasonló színre fényezik őket, a sárga taxik az utóbbi évtizedekben a New York-i utcakép jelképeivé lettek. Mivel a helyiek közül csak keveseknek van autója, az autós forgalom jelentős része a taxikból áll, melyek között máig sok a Ford Crown Victoria, de azokat rohamtempóban váltják a különféle hibrid. Az USA-ban cab néven ismert közlekedési eszköz kényelmes, ugyanakkor drága alternatívája a tömegközlekedésnek, emellett sok esetben lassabb is annál. Az árakról bővebben ezen a linken informálódhatsz.
Ami Velencének a gondola evezőssel, az New Yorknak a hintó kocsissal. A Central Parkban népszerű szolgáltatás kissé giccses ugyan, de nem hiába kedvelt: egyedülálló romantikája van a park útjain zötyögésnek, háttérben a parkot falként ölelő sűrű felhőkarcolórengeteg látványával.
Az első sorban párok romantikus programjaként kedvelt hintózás induló ára nem kevés: egy negyvenöt perces hintózás legkevesebb száz dollárba kerül. Ennyiért a kocsis sokszor idegenvezetést is ad, bár ezt olykor felárral számolják, ahogy az út hossza is megállapodás és borravaló kérdése.
A Central Parkban egymást érik a bérelhető hintók, választék bőven akad, ezek azonban mind csak a parkon belül vihetnek utasokat. Ló vontatta kocsin tehát nem fedezheted fel az egész várost, a 340 hektáros park területét behálózó utak azonban kiválóan bejárhatóak így.
Hudson, East River, Upper Bay, Atlanti-óceán – a város majd’ minden irányból vízzel szomszédos. Amit ebből egy turista leginkább észlel az az, hogy ha nem metróval utazik a kerületek között, szinte minden esetben hidakon kell átkelnie, vagy kompra kell szállnia.
A városi tömegközlekedés fontos elemei a menetrendszerinti kompjáratok, melyek közül a Staten Island és Manhattan között közlekedő Staten Island Ferry ingyenesen használható. Mindenképp érdemes ezen legalább egyszer utazni, útja ugyanis a Szabadság-szobor közvetlen közelében halad, így a szoborról, Dél-Manhattanről és Brooklynról is kiváló fotókat lehet lőni a fedélzetről. Emellett vannak más kompjáratok és sétahajók is, amikről a város érdekes oldalait látni.
A New York-i városnézés kétség kívül legegyedibb módja a libegőzés. Ez a szolgáltatás egy helyen működik a városban, a Roosevelt Island és Manhattan között. Az 1976 óta üzemelő Roosevelt Island Tramway közel 30 km/óra sebességgel teszi meg a két sziget közti 940 métert az East River vize fölött. Pályája a Queensboro híd mellett halad, kabinjából csodás a kilátás a környék felhőkarcolóira.
A háromperces út óriási élmény, kár kihagynia egy turistának. A legjobb, hogy MetroCarddal használható, azaz bérlettel ingyen lehet utazni vele, máskülönben egy menetjegy árába, 2,5 dollárba kerül egy út.
Egy helikopteres túra alatt különös perspektívából ismerheted meg New York-ot, ahol az ilyesféle városnézésnek nagy hagyománya van. A hatos mólón (Pier 6) több cég kínál helikopteres túrákat, amelyek leginkább Dél-Manhattanre és a Central Park környékére összpontosulnak, de az ár függvényében az út lehet tartalmasabb is.
A legrövidebb, tizenöt perces utak ára 170-200 dollár között mozog, ennél nem igen van olcsóbb lehetőség. Ha gyerekkel mennél, számíts arra, hogy a jegyárakban minden utas egyenértékűnek számít, azaz gyerekkedvezmény nincs.
A gyors városnézéshez az egyik legjobb választás a nyitott tetős emeletes busszal való utazás. Ilyen túrákból a kínálat óriási, és a város minden érdekes részét lefedi. Vannak utak, amelyek kerületekre, negyedekre vannak felosztva, mások a város legnevesebb látnivalók közt rohannak végig, némelyek pedig azért különlegesek, mert késő este, New York éjszakai fényeiben zajlanak.
Egy ilyen út általában két-három óra hosszú. Az ár a túra helyétől, típusától függ, a felnőtt jegyek negyven és száztíz dollár között mozognak, míg a gyerekjegyek ennél sokszor húsz-harminc százalékkal olcsóbbak.
Ahogy a világ városai úgy általában, New York is az emberek között vegyülve, utcáin sétálva ismerhető meg legmélyebben. Mahnattanre nagy általánosságban elmondható, hogy gyalogosbarát, legalábbis széles járdái és mértes parkjai ezt igazolják. A kerület kifejezetten ösztönzi lakóit a sétára, a legjobb ilyes kezdeményezés a Highl Line park, ami egy magasvasúton kialakított, több kilométer hosszan az utcaszint fölött kígyózó park.
Dél-Manhattanben felesleges másként barangolni, hiszen ott egymást érik a látnivalók, Manhattan északi részein és a külkerületekben viszont legtöbbször távol vannak egymástól az érdekes helyszínek, így ott jobb választás lehet a tömegközlekedés.
A legolcsóbb és leghatékonyabb eszköze az alapos városnézésnek kétség kívül a tömegközlekedés. Staten Island kivételével az összes kerületet jól kiépült metró- és a buszhálózat fedi le, ezért célszerű így utazni a látnivalók, úticélok között.
A tömegközlekedés azért is nagyon jó, mert így könnyű elvegyülni a mindennapjaikat élő helyiek között, egy-egy hosszabb metrózás, buszozás alatt pedig akár ismerkedésre, társalgásra is alkalmad nyílhat.
Ha nincs ellenedre, hogy valakit a kilóiddal terhelj, ismerkedhetsz a várossal riksában ülve is, ami egy bicikli és egy fotel furcsa hibridje. A New York-ban pedálos taxiként is nevezett eszköz Ázsiából lehet ismerős, de Manhattan több pontján találkozni lehet velük. Akárcsak hintóból, ezekből is a Central Park környékén van a legtöbb.
A riksázás egy hatékony módja a parkok gyors végigjárásának, az emberi erőnek azonban magas az ára: egy egyórás riksázásért legkevesebb száz dollárt kérnek.
Ésszerű megoldásnak tűnhet, de több okból sem érdemes autót bérelni városnézési célokra New York-ban. A jól kiépített tömegközlekedés miatt az autó semmivel sem gyorsabb vagy kényelmesebb alternatíva, Manhattanben parkolni pedig költséges és körülményes. Ugyan kevésbé, de hasonlóan rossz a helyet a többi kerületben is, így ha csak nem készülsz a város határain túlra, kár foglalkoznod az autóbérlés gondolatával.
Ha a nehézségek ellenére mégis emellett döntenél, tudd, hogy a nagy kölcsönzőcégeket mind megtalálod a városban, a foglalást pedig könnyen intézheted mindjárt a reptereken.
Booking.com